De geschiedenis van het best bewaarde badhuis en oudste stenen gebouw in Nederland

Vandaag worden de eerste exemplaren van het boek ‘Het Romeinse badhuis in Heerlen’ uitgereikt aan de Italiaanse ambassadeur in Nederland. In het boek wordt de ontstaansgeschiedenis en werking van het badhuis van Coriovallum – de naam van Heerlen in de Romeinse tijd – op een toegankelijke manier uit de doeken gedaan. Karen Jeneson, de schrijfster van het boek, baseert zich voor haar verhaal op de resultaten van een groot wetenschappelijk onderzoek dat in maart 2020 werd afgerond.

Geschiedenis ontsloten voor jong en oud

Het boek van Karen Jeneson, archeoloog Romeins Nederland en conservator van het Thermenmuseum Heerlen, geeft jong en oud een boeiend inkijkje in het leven in deze bloeiende stad, tegen de achtergrond van de woelige geschiedenis van Nederland in de Romeinse tijd.

De prachtig geïllustreerde uitgave is vanaf 9 februari à € 17,95 verkrijgbaar bij gerenommeerde boekhandels in Nederland. In Heerlen bij boekhandel Van der Velden van Dam (Promenade 153), en bij het Thermenmuseum (Coriovallumstraat 9). Bij Visit Zuid-Limburg in het Maankwartier (Spoorplein 40) ligt een inkijkexemplaar.

De gelukkige eerste ontvangers zijn de Italiaanse ambassadeur in Nederland, Giorgio Novello, en de andere leden van het comité van aanbeveling die zich inzetten voor  de realisatie van het nieuwe Romeins Museum De Thermen ter bescherming van het Romeinse badhuis.

Oudste stenen gebouw van Nederland

In maart 2020 publiceerde de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed een wetenschappelijke publicatie waaraan zo’n 30 nationale en internationale wetenschappers meewerkten. Bewezen werd dat het Romeinse badhuis is gebouwd tussen 63 en 73 AD en niet zoals lang werd aangenomen in de 2e eeuw na Christus. Daarmee is het niet alleen het best bewaarde badhuis, maar ook het oudste stenen gebouw in Nederland en zelfs ouder dan het beroemde Colosseum in Rome. Daarnaast was de nederzetting waarin het badhuis lag, Coriovallum – het huidige Heerlen –  belangrijker dan tot nu toe werd gedacht. Op het hoogtepunt had het badhuis een façade van maar liefst 48 meter met een hoogte van 8 tot 10 meter en een zwembad. Men kon er niet alleen baden en sporten, maar ook sociale contacten onderhouden en zich laten behandelen door een dokter.

Over de auteur

Karen Jeneson (Den Helder, 1966) studeerde Provinciaal-Romeinse archeologie aan de VU Universiteit in Amsterdam. In 2013 promoveerde zij op haar proefschrift over het Romeinse villa-landschap van Zuid-Limburg en de Euregio. Sinds 2010 is zij werkzaam als conservator van het Thermenmuseum. De collectie van het museum bestaat uit zo’n 45.000 objecten uit de Romeinse tijd, gevonden in Heerlen tussen 1850 en 2000. Topstuk is het Romeinse badhuis, een nationaal monument en een unicum in Nederland.