Italiaans staatsbezoek op 11 november afgesloten in Heerlen

Op uitnodiging van Zijne Majesteit de Koning brengt de president van de Republiek Italië, Sergio Mattarella een staatsbezoek aan Nederland. Het driedaagse bezoek wordt 11 november, op verzoek van de president, afgesloten in Heerlen. President Mattarella reist samen met zijn dochter Laura Mattarella naar Heerlen om voor vertrek het rijksmonument in het Thermenmuseum te bewonderen.

Na een geslaagd bezoek van de ambassadeur van Italië, Giorgio Novello, kan een rondleiding door het Thermenmuseum niet ontbreken tijdens het staatsbezoek van de president van Italië aan Nederland. De president bezoekt tijdens zijn driedaagse verblijf onder andere Koning Willem-Alexander, Koningin Maxima en premier Mark Rutte. Op initiatief van de president sluit hij het
staatsbezoek af in Heerlen, om het oudste Romeinse badhuis in Nederland met eigen ogen te bewonderen. Zij worden ontvangen door burgemeester Roel Wever, wethouder Cultuur Jordy Clemens en wethouder Ruimtelijke Ordening Marco Peters.

Waarom het Thermenmuseum?

Tweeduizend jaar geleden ontmoetten mensen uit alle windstreken elkaar al in het badhuis, nog steeds heeft het een enorme aantrekkingskracht wereldwijd. Nadat ambassadeur Giorgio Novello in juli het Thermenmuseum bezocht, nam hij zitting in het comité van aanbeveling en droeg hij het Thermenmuseum aan als onderdeel van het staatsbezoek aan Nederland. Hij noemde het Romeinse bad een uniek topstuk, dat getuigt van een tweeduizend jaar gedeelde geschiedenis tussen Nederland en Italië.

Wethouder Cultuur Jordy Clemens is verheugd over het bezoek aan Heerlen: “Het museum wordt een schatkamer van lokale, regionale, nationale én internationale betekenis. Het is fantastisch dat de president van Italië ons unieke museum bezoekt. De gemeente Heerlen ziet het belang in om het rijksmonument tot zijn recht te laten komen en investeert daarom als eerste in
de bouw van het nieuwe museum en motiveert andere partners om dit project samen te realiseren.”

Ook burgemeester Roel Wever is verguld met het bezoek: “In ons mooie Heerlen ligt het enige romeinse museum van Nederland. We kijken er naar uit de Italiaans president en zijn dochter te ontvangen en hen deze bijzondere plek te laten zien.’’