Afgelopen jaar werd er in diverse landelijke media gekopt dat musea door heel Nederland in 2022 kampten met dalende bezoekersaantallen. De prognose was dat er naar verwachting aanmerkelijk minder museumbezoeken zouden plaatsvinden dan voor de coronapandemie. Niets blijkt minder waar voor het Thermenmuseum Heerlen.

Het museum ontving in 2022* een recordaantal bezoekers. 21.130 bezoekers wisten hun weg naar ‘de Nachtwacht van de Nederlandse archeologie’ te vinden. Dit waren er 4.793 meer dan in 2021. Met name de uitgebreide ‘Expoditie Euregio met de Romeinen’ trok veel publiek. Bezoekers gaan tijdens deze expositie 2000 jaar terug in de tijd en maken een indrukwekkende veldtocht door het Romeinse landschap.

De diverse onderzoeken en vernieuwde bevindingen (De publicatie, Roman Bathing in Coriovallum), waarbij het badhuis werd benoemd als het oudste stenen gebouw van Nederland en het winnen van de Oikos Publieksprijs genereerden ook extra publiekelijke aandacht. Daarnaast zette het staatsbezoek van Sergio Mattarella, de president van de Republiek Italië, afgelopen november het badhuis landelijk in de kijker. In de jaren 2018 tot 2020 trok het museum gemiddeld genomen 12.000 bezoekers per jaar. *2009 was een uitzonderlijk jaar, toen brachten 21.648 mensen een bezoek. Dit had te maken met een uitgebreide lego tentoonstelling.

Een blik vooruit

Het Thermenmuseum laat bezoekers een spectaculaire tijdreis maken naar het Romeinse leven van 2000 jaar geleden. Het museum wordt getransformeerd van ruwe diamant naar een sprankelend museum waarin het Romeinse verhaal en het monument op geweldige wijze gepresenteerd gaat worden.

Wethouder Cultuur & Erfgoed Jordy Clemens is blij dat bezoekers het Romeinse monument weten te vinden en waarderen. “Het Romeins verleden van Heerlen leeft weer volop. Jong en oud weten de weg naar ons museum en het mooiste Romeinse monument van Nederland te vinden. Dat is een fantastisch compliment aan iedereen die daar de afgelopen jaren keihard aan heeft gewerkt en de allerbeste aanmoediging om alles op alles te zetten voor een vernieuwd Romeins Museum.’’

Met de bouw van een nieuw museum wordt het Rijksmonument het Romeinse badhuis en de gemeentelijke archeologische collectie, de collectie van alle Heerlenaren, veiliggesteld en toegankelijk voor iedereen.

Historisch goud

Historisch Goud is het erfgoedbedrijf van de Gemeente Heerlen

Kasteel Hoensbroek

Een van de mooiste, best bewaarde en best toegankelijke kastelen van Europa.