Een stuk cultuur, overgedragen van de Romeinen aan Heerlen en omgeving. Dompel je onder in de wereld van de Romeinen en bezoek de Nachtwacht van de Nederlandse archeologie! Bezoek het Heerlens Romeins Badhuis en raak onder de indruk van de vindingrijkheid, kracht en slimheid van de Romeinen.

Een culturele en educatieve ontdekkingstocht die leuk en interessant is voor jong & oud! Wat er zoal te beleven valt lees je hieronder. Nieuw: Beleef de vernieuwde audiotours voor families én experts, beluister nieuwe bevindingen over het Romeins badhuis!

Bestel hier jouw tickets online!

Wat maakt het badhuis zo bijzonder?

Dit Romeins archeologisch museum vertelt het verhaal van Coriovallum (de Romeinse stad die onder Heerlen ligt). Het topstuk is het Romeins badhuis: het best bewaarde Romeinse (publieke) badgebouw in Nederland. Dit badhuis met 500 meter Romeins muurwerk en 2500 m2 vloeroppervlakte is zeer goed bewaard gebleven. Maar dat niet alleen: het is ook het oudste stenen gebouw van Nederland.

De publicatie, Roman Bathing in Coriovallum, presenteert een vernieuwd historisch beeld van een plaats met een niet-geringe status. Het badhuis zelf, door militairen gebouwd in 63-73, werd mettertijd steeds imposanter. Op het hoogtepunt stond er een façade van maar liefst 48 meter met een hoogte van 8 tot 10 meter met een zwembad. Voor burgers en militairen uit de hele regio werd het een belangrijke ontmoetingsplaats.

Tot nu toe werd gedacht dat het badhuis begin tweede eeuw was gebouwd, nu staat vast dat het in de eerste eeuw van de jaartelling is gebouwd. Rond het jaar nul was er sowieso al bewoning.

Expoditie Euregio met de Romeinen

Ga op expoditie door Romeins Zuid-Limburg. Je gaat 2000 jaar terug. Een indrukwekkende veldtocht door het landschap. Van de grote stad tot aan het platteland met villa’s, je ontdekt het allemaal! Ontmoet de locals en ontdek al hun gebruiken op het gebied van de goden, doden en eten. Hier ontdek je hoe het leven in Zuid-Limburg compleet veranderde door de komst van de Romeinen 2.000 jaar geleden. Veranderingen die anno 2021 nog steeds zichtbaar zijn in de omgeving en in de tradities.

Bekijk de nieuwste expositie!

Hyperrealistische expositie brengt je 2000 jaar terug in de tijd

Stap 2000 jaar terug in de tijd en waan je in een Romeins badhuis. Zie het met eigen ogen in een nieuwe, ultra-realistische expositie rond het thema ‘400 jaar baden’. ‘Ster van de show’ is het recentelijk volledig gerestaureerde Romeinse badhuis; het oudste gebouw van Nederland en volgens velen de Nachtwacht van de Nederlandse archeologie.

Ga je mee terug in de tijd?

Romeinse ontdektocht voor families

Geniet samen van de Romeinse ontdektocht voor families met kinderen (vanaf 7 jaar): Lucius & Amaka en het verloren fresco van Coriovallum. Help jij Lucius en Amaka om het fresco van Coriovallum weer compleet te krijgen? Ga dan aan de slag met allerlei opdrachten waarmee je alles leert over het museum en het badhuis. Op ontdekkingsreis door het Thermenmuseum dus.

Leer meer!

Ontdek de geschiedenis van Romeins Zuid-Limburg

Van 50 voor tot circa 450 na Christus behoorde Zuid-Limburg tot het Romeinse Rijk. Er werd een hoofdweg aangelegd die het gebied verbond met Gallië en de rest van het Romeinse rijk: de Via Belgica. Deze weg verbond onze regio met de Romeinse rijksgrens aan de Rijn (Limes). Coriovallum (Heerlen) ontstond op het kruispunt van de Via Belgica en de Romeinse weg van Aken naar Xanten. Langs deze weg werden alle soldaten aan de Rijksgrens voorzien van graan.

Lees er alles over!

NOS, Jeugdjournaal & National Geographic

Het nieuws kreeg veel media-aandacht: zo kwamen de makers van het NOS- en Jeugdjournaal langs om er een nieuwsitem aan te wijden. Maar ook National Geographic nam onlangs een kijkje in het Thermenmuseum: historicus Bart Gielen in de geschiedenis van het Romeinse Rijk. Het verhaal van Nederland volgde het spoor van de Romeinen in Nederland en kwam ook uit bij het Thermenmuseum.